Vad är en LEI kod?

Legal Entity Identifier (LEI) är ett globalt alfanumeriskt nummer med 20 tecken som används för att identifiera juridiska personer. LEI-koden är ett identifieringsnummer för juridiska personer som vill delta i internationella finansiella transaktioner. LEI-koden gör det lättare att identifiera juridiska personer och ger viktig information för finansiella transaktioner.


Koden består av fyra delar:

  • De första fyra tecknen utgör en unik beteckning för den LOU som utfärdar LEI-koden.
  • Det femte till det artonde tecknet utgör en unik kombination för företaget.
  • De sista två tecknen är kontrolltecken.


Hur kan jag försäkra mig om att leireg.se är en validerad registreringsagent?

Vi är en registreringsagent (LEI Kode ApS, LEI-kod 894500N6DS94AVMR9R44) som hjälper kunder att få LEI-koder från auktoriserade LOU:er. Vi samarbetar med det GLEIF-certifierade LOU RapidLEI (Ubisecure Oy), (LEI-kod 529900T8BM49AURSDO55).


Exempel på LEI-koder:
A.P. Møller-Mærsk A/S 549300D2K6PKKKXVNN73
LEI Code ApS 894500N6DS94AVMR9R44
LEGO System UGKYQUOFW6QSIS3P4P93


Vem förvaltar LEI-systemet?
LEI-kodsystemet förvaltas centralt av Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF). GLEIF är en övernationell ideell organisation med huvudkontor i Basel, Schweiz. GLEIF:s uppdrag är att stödja genomförandet och användningen av LEI-koder och därigenom förbättra insynen i den globala finansvärlden. Du kan läsa mer om GLEIF på deras webbplats.


Vad är en LOU?

LOUer eller Local Operating Units är LEI-utgivare som är ackrediterade av GLEIF. LOUer har till uppgift att skapa, ändra, förnya och överföra LEI-koder. LOUer har ett nära samarbete med registreringsagenter, som hjälper organisationer att ansöka om LEI-koder. Du kan läsa mer om LOUer här.


Hur mycket kostar en LEI-kod?

Alla priser finns på vår webbplats under "Priser". Priserna kan variera från region till region beroende på lokala regler. Vårt LEI-pris består av registreringskostnaden för den valda perioden och GLEIF-avgiften.

 

Hur kan jag betala för en LEI?
Du kan betala för en LEI med kredit-/betalkort. Du kan också betala med banköverföring om du inte har något kredit- eller betalkort. Överföringsuppgifterna anges på fakturan, som du får när du har skickat in ansökan. Vi påbörjar hanteringen av ansökan så snart vi har registrerat betalningen för ansökan.


Hur lång tid tar det att få en LEI-kod?
Det kan ta upp till 24 timmar att utfärda en LEI. Det kan dock ta längre tid att utfärda en LEI om ditt företag inte är registrerat i det officiella företagsregistret eller om du har "nivå 2-data". Ansökan om överföring/förnyelse kan ta upp till sju dagar att behandla.


Kan jag använda LEI-koden direkt efter utfärdandet?
Banker och leverantörer av investeringstjänster kontrollerar LEI-numrens giltighet från GLEIF-databasen. Eftersom GLEIF uppdaterar databasen en gång om dagen kommer en LEI-kod som utfärdats till dig att listas i databasen följande dag från kl. 14:00 CEST. Om din LEI-kod till exempel utfärdades i dag, kommer den att finnas med i den globala databasen i morgon från kl. 14:00 (CEST).

 

Vilken information måste jag lämna för att få en LEI-kod?
För att ansöka om LEI måste du ange företagets namn, organisationsnummer eller registreringsnummer, sökandens namn och kontaktuppgifter samt företagets adress. I de flesta fall kan vi validera företagsuppgifterna från det officiella företagsregistret. Om enheten inte är registrerad i det officiella företagsregistret kommer vi att be dig att tillhandahålla någon form av officiell dokumentation, från vilken uppgifterna om enheten kan valideras.

 

Vi har inget organisationsnummer. Kan vi likafullt få en LEI-kod?
Ja, du kan få en LEI även om du inte har ett organisationsnummer. Du kan ange N/A i stället för organisationsnumret i ansökan, och vi kontaktar dig vid behov beträffande styrkande dokument.

 

Jag behöver LEI-koder för flera företag. Kan man göra en massregistrering?
Ja, du kan ansöka om LEI-koder för flera företag. Skicka ett e-postmeddelande till oss på info@leireg.se, så finner vi en lämplig lösning.

 

Kan jag förnya en befintlig LEI-kod hos er?
Ja, vi kan förnya din befintliga LEI-kod. Om din LEI hanteras av en annan tjänsteleverantör måste vi först överföra din LEI under vår förvaltning, innan vi kan förnya den. Ansökan om överföring och förnyelse kan lämnas in samtidigt. Vi tar hand om hela processen. Du behöver bara skicka in en ansökan om förnyelse och skriva under en fullmakt. Vi behöver den undertecknade fullmakten för att informera din nuvarande tjänsteleverantör om att du vill överföra din LEI till att förvaltas av oss. Observera att förnyelser/överföringar kan ta upp till 7 dagar.


Utfärdar ni elektroniska fakturor (EAN)?
Ja, vi utfärdar EAN-fakturor till offentliga myndigheter eller andra som behöver dem. Skicka ett e-postmeddelande till oss på info@leireg.se för att få mer information om detta.



Har du fler frågor?

Email: info@leicode.com

Våra kunder älskar oss

Varför våra kunder använder
leireg.se

Nedan följer några uttalanden från Trustpilot om varför våra kunder använder leireg.se